план роботи методичного об'єднання вчителів природничо-математичного циклу
І. ВСТУП
1.1 Аналіз роботи методичного об’єднання вчителів природничо-математичного циклу за 2020-2021 н. р.
Природничо-математичний цикл наук, що вміщує фізику, хімію, біологію, географію, інформатику та математику, формує науковий світогляд, побудований на науково доведених фактах, теоріях, явищах природи. Саме в цьому полягає значення природничого циклу, його пріоритет перед іншими науками. Цей цикл вивчає також феномен людини, діяльність якої В.І.Вернадський вважав силою, яка перетворює вигляд Землі.
На формування якісно нового педагога налаштована вся система методичної роботи, тобто система взаємозалежних дій та заходів, спрямованих на всебічне підвищення кваліфікації професійної майстерності кожного вчителя. Тому можна визначити, що робота методичного об'єднання займає важливе місце в підвищенні професійної компетентності педагога, бо саме під час засідань методичних об'єднань, навичок самоаналізу своєї діяльності, що сприяє активізації й прискоренню процесу удосконалення педагогічної майстерності вчителя, відбувається педагогічне зростання вчителя.
Кредо вчителів природничо-математичного циклу: "Кожен має дар – і ми всі потребуємо його реалізації! Любити дитину такою, якою вона є, вірити в дитину, в її можливості".
У 2020 – 2021 навчальному році вчителі Кошелівської ЗОШ І-ІІІ ступенів продовжили роботу над проблемною темою : «Реалізація основних напрямків оновлення освітніх процесів з урахуванням », а методична робота шкільного методичного об’єднання природничо-математичного циклу була спрямована на опрацювання теми: «Впровадження сучасних новітніх технологій – шлях до формування творчої особистості вчителя та учня.»
Мета діяльності МО: спрямувати діяльність МО на досягнення якісно нового рівня у вивченні предметів природничо-математичного циклу.
До складу МО входить 4 вчителі: біології, хімії, географії та природознавства – Бітнер Г.В., фізики та математики – Ганієва І.П. , математики та інформатики – Заблоцька І.О., основ здоров’я – Гомонюк С.М.
Бітнер Г.В. - вчитель вищої категорії із багаторічним стажем, працює над проблемною темою «Формування здоров’язбережувальної компетентності на уроках хімії та біології». Вчителька працює творчо. На уроках використовує різні інтерактивні форми та методи навчання, розвиває творчі здібності обдарованих дітей. За певні здобутки з обдарованими дітьми їй було присвоєно звання «Вчитель року», її учні є переможцями як районних так і обласних конкурсів.
Ганієва І.П.- вчитель вищої категорії, очолює районне МО вчителів фізики, є членом творчої групи вчителів фізики району. Вчителька працює над проблемною темою « Інноваційні підходи до організації самостійної роботи учнів з фізики». На уроках використовує різні інтерактивні форми та методи навчання, розвиває інтерес до вивчення предмету.
Заблоцька І.О.- вчитель математики, голова МО вчителів природничо-математичного циклу. Працює над проблемною темою «Розвиток пізнавального інтересу, логічного та творчого мислення на уроках математики» . Ірина Олександрівна в своїй роботі використовує різні форми і методи навчання, багато роздаткового матеріалу. Розвиває творчі здібності учнів та інтерес до вивчення предмету.
Гомонюк С..М. – вчитель основ здоров’я. Працює над темою «Формування культури здоров’я школярів на уроках основ здоров’я». На своїх уроках вдало використовує презентації, ігрові моменти, розвиває творчі здібності учнів.
МО вчителів природничо-математичного циклу протягом року працювали над поставленими завданнями:
-
Виховувати потребу у вивченні математики , фізики, географії, інформатики та біології.
-
Виробити у школярів навики логічно мислити у різних життєвих ситуаціях.
-
Сприяти формуванню пізнавальної і творчої самостійності учнів,
як запорука становлення активної , різнобічно розвиненої особистості.
-
Вчити учнів самостійно працювати з книгою та довідковою літературою.
-
Практикувати диференційовані форми домашніх завдань.
-
Удосконалювати і широко використовувати форми нестандартних уроків.
-
Розробити систему повторення вивченого матеріалу і форми фронтальної перевірки.
-
Продовжити широко використовувати в роботі рівневі тести та диференційовані завдання.
-
Активізувати діяльність зі збагачення змісту, форм і методів позакласної роботи з учнями, спрямованої на розвиток і активізацію пізнавального інтересу школярів.
-
Розвивати співпрацю вчителів, учнів та батьків.
На початку 2020-2021 н. р. було сплановано роботу МО вчителів природничо-математичного циклу, де передбачено орієнтацію на інноваційні технології, інтерактивні методи підготовки та проведення уроків і позакласних заходів.
У 2020-2021р. було проведено 4 планових засідання МО за тематикою, запланованою та затвердженою на початку року. Члени МО готували та виступали на засіданнях з доповідями за такими темами:
-
Використання інтерактивних методів на уроках математики (Заблоцька І.О.) ;
-
Розвиток пізнавальної діяльності на уроках фізики за допомогою використання проблемних проектних ігрових технологій кооперативного навчання (Ганієва І.П.)
-
Інтегровані уроки – потужний стимулятор розумової діяльності дитини
(Бітнер Г.В.);
-
Підвищення якості навчальних досягнень шляхом впровадження ІКТ у навчально-виховний процес (Гомонюк С.М.);
Сучасному суспільству потрібна творча й активна особистість, здатна проектувати власне майбутнє життя, самостійно мислити, генерувати оригінальні ідеї, приймати сміливі, нестандартні рішення.
Нажаль, психологи констатують, що випускники шкіл, які приходять на виробництво, часом нездатні самостійно розв'язувати проблеми, мислять стандартно, їм бракує творчої уяви, ініціативи, винахідливості. Розв'язання зазначеної проблеми вимагає якісно нового підходу до виховання та навчання молоді — орієнтації навчально−виховного процесу на розвиток творчих здібностей особистості.
Збільшенню ефективності освітнього процесу сприяють не тільки наочні ресурси, які активно використовують в своїй роботі вчителі, але і пізнавальні навчаючі програми, які дозволяють моделювати досліди та експерименти.
Позитивним моментом в роботі вчителів методичного об’єднання є використання в своїй роботі інтерактивних технологій та різних засобів (навчальні посібники для учнів, збірники задач та контрольних запитань, сучасні навчальні дидактичні матеріали, навчально-методичні посібники для самостійної роботи учнів). Контроль результатів з теми та діагностику рівня її засвоєння забезпечують система тестів та плани теоретичних заліків.
У процесі роботи виправдали себе такі форми як:
- моделювання уроків;
- індивідуальна робота із слабо встигаючими та обдарованими учнями;
- корекція знань учнів на основі діагностичної діяльності вчителя;
- розвиток здібностей і природних обдарувань учнів;
- підвищення в учнів мотивації до навчання;
- вирішення педагогічних ситуацій і завдань;
- розробка та обговорення диференційованих завдань;
- розробка складних тем програми;
- ознайомлення вчителів із досягненнями психолого-педагогічної науки, прогресивним педагогічним досвідом;
- огляд новинок педагогічної та методичної літератури тощо.
Головою МО було проведено аналіз якості знань і навичок учнів за І-ІІ семестри навчального 2020-2021 року:
Моніторинг успішності учнів
з предметів природничо-математичного циклу
№
|
П.І.П. вчителя |
Пред мет
|
Класи |
Кількість учнів, що навчаються |
Рівень знань |
|||
Високий |
Достатній |
Середній |
Початковий |
|||||
1 |
Заблоцька І. О. |
Мат. |
5, 6 |
20 |
4 |
4 |
12 |
- |
2 |
Заблоцька І. О. |
Алг. |
7, 9, 10, 11 |
37 |
7 |
9 |
20 |
1 |
3 |
Заблоцька І. О. |
Геом. |
7, 9, 10,11 |
37 |
6 |
8 |
20 |
3 |
|
Заблоцька І. О. |
Інф. |
6, 7, 9 |
25 |
10 |
15 |
- |
- |
|
Ганієва І.П. |
Алг. |
8 |
8 |
- |
3 |
4 |
1 |
|
Ганієва І.П. |
Геом. |
8 |
8 |
- |
3 |
4 |
1 |
6 |
Ганієва І.П. |
Фіз. |
7,8,9, 10,11 |
45 |
5 |
22 |
17 |
1 |
|
Ганієва І.П. |
Інф. |
5, 8, 10, 11 |
40 |
5 |
22 |
17 |
1 |
8 |
Бітнер Г.В. |
Біол. |
6,7,8,9, 10,11 |
54 |
9 |
22 |
22 |
1 |
9 |
Бітнер Г.В. |
Хім. |
7,8,9, 10,11 |
45 |
8 |
11 |
23 |
3 |
10 |
Бітнер Г.В. |
Геогр. |
6,7,8,9,10,11 |
54 |
14 |
22 |
16 |
2 |
11 |
Гомонюк С.М. |
Осн.зд. |
6,7,8,9 |
33 |
7 |
12 |
12 |
2 |
Як видно з таблиці, вчителі предметів природничо-математичного циклу досягли непоганих результатів:
предмет |
Якість,% |
Успішність,% |
математика |
40 % |
100% |
алгебра |
41,8% |
94,6% |
геометрія |
37,4% |
90,2% |
фізика |
59,4% |
97,8% |
біологія |
58,9% |
98,1% |
хімія |
41,8% |
92,4% |
географія |
68,4% |
96,2% |
інформатика |
79,5% |
100% |
основи здоров’я |
57,5% |
95,4% |
Нажаль, є ще й над чим працювати, оскільки є ще учні, що навчаються на початковому рівні. Так з алгебри, геометрії, фізики, хімії, географії та основ здоров’я є учні, які мають початковий рівень, тому вчителям-предметникам потрібно продумати методику роботи зі слабкими учнями.
На достатньому рівні проводиться і позакласна робота з предметів. Протягом
року було проведено предметні тижні:
- Тиждень здорового способу життя «Твоє життя в твоїх руках» -
23.11-27.11. 2019;
- Тиждень біології, хімії та географії «Жива природа – жива душа» -
17.05. – 21. 05. 2020 (перенесений з 12 - 16. 04 у зв’язку з карантинними
обмеженнями)
- Тиждень фізики, математики, інформатики, астрономії –
25.01-29.01. 2020
Учні регулярно відвідували і допомагали вчителям у підготовці та проведенні заходів. Під час проходження тижнів було проведено конкурси предметних газет,
малюнків, ребусів, кросвордів, віршів та творів; було проведено круглі столи, інтелектуальна гра «Найрозумніший», «Брейн-ринг» та ін.. .
Підсумки тижнів оформлені у звітах та знаходяться у методичному кабінеті.
З метою забезпечення єдності педагогічного та психологічного підходів до кожного учня, вміння бачити в ньому не об’єкт для застосування освітніх та виховних зусиль, а суб’єкт, здібний вступати з викладачем у співробітництво, вчителі систематично працюють з обдарованими дітьми та над питаннями організації дослідницької діяльності школярів. Підтвердженням цього є участь дітей нашої школи у конкурсах ( районних, обласних та Всеукраїнських).
-
Дорошенко Тетяна – диплом ІІІ ступеня в обласній виставці-конкурсі «Зимова казка», номінація «Ялинка» - керівник Заблоцька Ірина Олександрівна;
-
Учні 7 класу - переможці обласного етапу Всеукраїнської акції «День зустрічі птахів» у номінації «Найщедріша годівничка» та переможці обласного етапу Всеукраїнського конкурсу «Новорічна композиція» у номінації «Новорічний вінок» - керівник Бітнер Галина Вікторівна;
-
Заблоцька Єлізавєта - переможець обласного етапу Всеукраїнської акції «День зустрічі птахів» у номінації «Майстер-клас: Шпаківні і дуплянки своїми руками»» - керівник Бітнер Галина Вікторівна;
-
Новаківський Максим - переможець обласного етапу Всеукраїнської акції «Годівничка» у номінації « Краща годівничка» - керівник Бітнер Галина Вікторівна ;
Зросли активність учителів, їх прагнення творчості, вчителі проявляють гарні організаторські здібності; використовують різноманітні форми, прийоми педагогічної техніки, інтерактивні технології, впровадження яких викликають підвищений інтерес в учнів. Учителі працювали над пошуком нових ефективних форм проведення групової та індивідуальної роботи.
Проте поряд з досягненнями в роботі вчителів природничо-математичного циклу існує і ряд проблем. При викладанні математики і хімії вчителям слід звернути увагу на учнів зі слабкими здібностями. Розробити роздатковий матеріал зі зразками розв’язків типових завдань, тому що не кожен учень швидко засвоює навчальний матеріал і в результаті слабкі учні відстають, а сильні не розвивають свої здібності в повну міру. На уроках фізики та біології лабораторні та практичні роботи виконуються не в повному обсязі, тому що матеріальна база застаріла і вони виконуються підручними матеріалами.
ЗАВДАННЯ МЕТОДИЧНОГО ОБ’ЄДНАННЯ
на 2021 – 2022 н.р.
У 2021–2022 н.р. члени методичної комісії вчителів природничо-математичного циклу будуть продовжувати працювати над темою « Впровадження сучасних новітніх технологій – шлях до формування творчої особистості вчителя та учня».
Методичне об’єднання в 2021-2022 н.р. вбачає своє завдання в продовженні підвищення наукового та методичного рівнів своїх членів, удосконаленні навчального процесу, як передумови зростання інтересу школярів до навчання, застосування найрізноманітніших методичних прийомів , які відповідають змісту навчального матеріалу і стимулюють пізнавальну діяльність учнів.
В сучасних соціальних умовах змінюються і вимоги до вчителя. Сучасний учитель повинен володіти такими професійно-педагогічними, фаховими вміннями, які б були спрямовані не тільки на передачу знань, а й сприяли формуванню особистості учня як людини нового типу з гнучким нестандартним мисленням, зі стійкою внутрішньою мотивацією, з умінням самореалізації.
Методичне об’єднання працюватиме над розв’язанням цих завдань у світлі проблемної теми: На засіданнях МО будуть обговорюватись найактуальніші проблеми методології, специфіку викладання предметів природничо-математичного циклу.
З метою посилення практичної спрямованості роботи МО на засіданнях відбуватиметься обмін досвідом між учителями, продовжуватиметься взаємовідвідування уроків з подальшим обговоренням.
У полі зору МО буде опрацювання методичних вказівок і рекомендацій МОН України, управління освіти і науки Житомирської облдержадміністрації, обговорення новинок методичної і наукової літератури, інформацію про перспективний педагогічний досвід, упровадження нових педагогічних технологій, апробація нових підручників.
РЕКОМЕНДАЦІЇ:
-
Продовжити роботу над моніторингом знань учнів з кожного предмету
математично-природничого циклу.
-
Вчителям ґрунтовно систематизувати свій досвід, висвітлювати методичні проблеми на семінарах та пед. читаннях.
-
Продовжити роботу над розробкою та підбором дидактичного матеріалу для проведення контрольних та самостійних робіт.
-
Вивчати й використовувати в практиці сучасні досягнення класичної та народної педагогіки та перспективного педагогічного досвіду;
-
Об’єднувати вчителів навколо головної мети: розвитку творчої активності педагога та учнів;
-
Забезпечувати відповідальність кожного за результат своєї праці; прагнення вчителів до саморозвитку, творчості, прояву ініціативи;
-
Створювати умови для самоосвіти вчителів та участі у методичній роботі;
-
Активніше впроваджувати комп’ютерну техніку в процес навчання.
-
Продовжити роботу над програмою «Обдаровані діти».
ІІІ. ТЕМАТИКА ЗАСІДАНЬ МО
ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНОГО ЦИКЛУ
НА 2021-2022 Н.Р.
№П/П |
ПИТАННЯ ДЛЯОБГОВОРЕННЯ |
ХТО ГОТУЄ |
СТРОКИ ПРОВ-НЯ |
|
ЗАСІДАННЯ №1 ТЕМА: Організація роботи МО в 2021-2022 н.р. МЕТА: опрацювати необхідні матеріали та документи для ефективної роботи МО. |
31.08.2021 |
|||
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ:звіт, інформація |
||||
ОРГАНІЗАЦІЙНІ ПИТАННЯ |
||||
1. |
|
Керівник МО Заблоцька І.О
|
|
|
2. |
Опрацювання нормативних документів: -вивчення нових програм, змін до діючих програм, врахування їх при плануванні уроків; - критерії для підсумкового (тематичного ) оцінювання навчальних досягнень учнів; - методичних рекомендацій щодо викладання предметів у 2021-2022н.р. . /фахові журнали, сайт міністерства освіти/ |
Заступник з НВР Керівник МО Заблоцька І.О
Керівник МО Заблоцька І.О
|
|
|
3. |
Розгляд календарного планування вчителів природничо-математичного циклу. |
|
|
|
4. |
Погодження графіку проведення відкритих уроків. |
Вч.предмет. |
|
|
5. |
Підготовка учнів до І та ІІ туру предметних олімпіад. |
Вч.предмет. |
|
|
6. |
Експрес-інформація про новини педагогічної та методичної літератури з питань викладання предметів природничо-математичного циклу. |
Члени МО |
|
|
ПРАКТИЧНІ ПИТАННЯ |
||||
1. |
Участь у роботі семінару – практикуму «А я роблю так…» |
Члени МО |
|
|
2. |
Випуск методичного бюлетеня |
Бітнер Г.В. |
вересень жовтень |
|
|
||||
|
||||
№П/П |
ПИТАННЯ ДЛЯОБГОВОРЕННЯ |
ХТО ГОТУЄ |
СТРОКИ ПРОВ-НЯ |
|
ЗАСІДАННЯ № 2 ТЕМА: Модернізація навчально-виховного процесу шляхом впровадження сучасних інноваційних технологій. МЕТА: удосконалення педагогічної майстерності вчителів для подальшого впровадження в практику роботи. |
24.11.2021 |
|||
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ:методичний діалог |
||||
ОРГАНІЗАЦІЙНІ ПИТАННЯ |
||||
1. |
Педагогічна адаптація учнів 5 класу до навчання в основній школі ; основні форми спілкування та шляхи їх розвитку. |
Заступник з НВР Красевич І.Г. |
|
|
2. |
Підготовка до контрольного зрізу знань та моніторингового аналізу успішності учнів. |
Директор Буряченко В.В.
|
|
|
3. |
Підготовка до уроку математики у 6 класі. |
Заблоцька І.О. |
|
|
4. |
Підготовка до уроку основ здоров’я у 9 класі. |
Гомонюк С.М. |
|
|
МЕТОДИЧНІ ПИТАННЯ |
||||
1. |
«Інноваційні технології навчання у сучасній школі.» - МЕТОДИЧНА ПАНОРАМА. |
Керівник МО Заблоцька І.О. |
|
|
2. |
Проведення уроку основ здоров’я у 9 кл. |
Гомонюк С.М. |
|
|
3. |
Доповідь: «Реалізація діяльнісного підходу до навчання хімії через використання дистанційних технологій» |
Бітнер Г.В. |
|
|
4. |
МЕТОДИЧНИЙ АНОНС – огляд новинок методичної літератури. |
Заблоцька І.О. |
|
|
ПРАКТИЧНІ ПИТАННЯ |
||||
1. |
Відвідати урок основ здоров’я . |
Члени МО |
|
|
2. |
ПАЛІТРА ДОСВІДУ -«Проектуємо урок разом» (обговорення уроків математики та основ здоров’я ) |
Члени МО |
|
|
3. |
Проведення тижня здорового способу життя «Твоє життя в твоїх руках» |
Члени МО |
|
|
||||
№П/П |
ПИТАННЯ ДЛЯОБГОВОРЕННЯ |
ХТО ГОТУЄ |
СТРОКИ ПРОВ-НЯ |
|
ЗАСІДАННЯ № 3 ТЕМА: Розвиток предметно-методичних та професійних компетентностей педагогів як засіб підвищення предметних та ключових МЕТА: розширення знань вчителів про способи, прийоми і форми навчання, що підвищують пізнавальний інтерес учнів. |
23.02.2022 |
|||
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ:круглий стіл |
||||
ОРГАНІЗАЦІЙНІ ПИТАННЯ |
||||
1. |
Аналіз підсумків шкільних та районних предметних олімпіад. |
Керівник МО Заблоцька І.О. |
|
|
2. |
Аналіз контрольних робіт за І семестр. |
Заступник з НВР |
|
|
3. |
Підготовка до уроку біології-10кл. |
Бітнер Г.В. |
|
|
МЕТОДИЧНІ ПИТАННЯ |
||||
1. |
«Співвідношення між ключовими і предметними компетентностями, що реалізуються в шкільному курсі фізики.» -ПРОФЕСІЙНА МАЙСТЕРНІСТЬ |
Ганієва І.П.
|
|
|
2. |
«Особливості методики уроків із застосуванням компетентністного підходу» - ПАЛІТРА ДОСВІДУ |
Заблоцька І.О. |
|
|
3. |
Проведення уроку біології - 10 кл. |
Бітнер Г.В. |
|
|
4. |
ЕКСПРЕС-ІНФОРМАЦІЯ– огляд новинок методичної літератури. |
Члени МО |
|
|
ПРАКТИЧНІ ПИТАННЯ |
||||
1. |
ПЕДАГОГІЧНА КАРУСЕЛЬ /коротке повідомлення про нові форми роботи/ «Яким я бачу сучасний урок?» (обговорення уроку біології) |
Члени МО |
|
|
2. |
Підведення підсумків проведення тижня здорового способу життя «Твоє життя в твоїх руках» |
Гомонюк С.М. |
|
|
3. |
Засідання творчої групи «Наскрізні змістові лінії як засади до створення цілісної картини світу: методика реалізацій» |
Члени МО |
|
|
4. |
Проведення тижня точних наук «Подорож країною МІФ» |
Ганієва І.П. Заблоцька І.О. |
07-11.02. |
|
|
||||
№П/П |
ПИТАННЯ ДЛЯОБГОВОРЕННЯ |
ХТО ГОТУЄ |
СТРОКИ ПРОВ-НЯ |
|
ЗАСІДАННЯ № 4 ТЕМА: Підвищення якості викладання предметів природничо-математичного циклу за рахунок впровадження в навчальний процес новітніх технологій навчання МЕТА: створення умов для формування компетенцій та компетентностей учнів. |
27.04.2022 |
|||
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ:семінар-практикум |
||||
ОРГАНІЗАЦІЙНІ ПИТАННЯ |
||||
1. |
Підготовка до ЗНО та проведення ДПА з предметів природничо- математичного циклу. |
Вч. предмет. |
|
|
2. |
Організація системного повторення. Аналіз виконання програм. |
Заступник з НВР |
|
|
3. |
Підготовка до уроку фізики у 7кл. |
Ганієва І.П. |
|
|
4. |
Рекомендації та побажання щодо роботи МО та планування роботи на 2022-2023 навч.рік. |
Члени МО |
|
|
МЕТОДИЧНІ ПИТАННЯ |
||||
1. |
ЕНЦИКЛОПЕДІЯ. |
Гомонюк С.М. |
|
|
2. |
Проведення уроку фізики у 7кл. |
Ганієва І.П. |
|
|
3. |
«Дослідницька та пошукова робота – основа розвитку пізнавальної активності учнів на уроках географії»- КРУГЛИЙ СТІЛ |
Бітнер Г.В. |
|
|
4. |
МЕТОДИЧНИЙ БАНК– огляд новинок методичної преси. |
Члени МО |
|
|
ПРАКТИЧНІ ПИТАННЯ |
||||
1. |
Відвідати урок фізики у 7кл. |
Члени МО |
|
|
2. |
Проведення тижня природничих наук «Ми в природі, природа в нас» |
Бітнер Г.В. |
11-15.04 |
|
3. |
ЯРМАРОК ПЕДАГОГІЧНИХ ІДЕЙ «Проектуємо урок разом»(обговорення уроку фізики.) |
Члени МО |
|
|
4. |
Випуск методичного бюлетеня. |
Заблоцька І.О. |
березень квітень |
І. ВСТУП
1.1 Аналіз роботи методичного об’єднання вчителів природничо-математичного циклу за 2021-2022 н. р.
Природничо-математичний цикл наук, що вміщує фізику, хімію, біологію, географію, інформатику та математику, формує науковий світогляд, побудований на науково доведених фактах, теоріях, явищах природи. Саме в цьому полягає значення природничого циклу, його пріоритет перед іншими науками. Цей цикл вивчає також феномен людини, діяльність якої В.І.Вернадський вважав силою, яка перетворює вигляд Землі.
На формування якісно нового педагога налаштована вся система методичної роботи, тобто система взаємозалежних дій та заходів, спрямованих на всебічне підвищення кваліфікації професійної майстерності кожного вчителя. Тому можна визначити, що робота методичного об'єднання займає важливе місце в підвищенні професійної компетентності педагога, бо саме під час засідань методичних об'єднань, навичок самоаналізу своєї діяльності, що сприяє активізації й прискоренню процесу удосконалення педагогічної майстерності вчителя, відбувається педагогічне зростання вчителя.
Кредо вчителів природничо-математичного циклу: "Кожен має дар – і ми всі потребуємо його реалізації! Любити дитину такою, якою вона є, вірити в дитину, в її можливості".
Діяльність методичного об'єднання вчителів природничо-математичного циклу в 2021-2021 навчальному році була спрямована на реалізацію державної політики в системі освіти, основних положень Національної доктрини розвитку освіти України у XXI столітті, законів України "Про освіту", "Про загальну середню освіту", інструктивно-методичних рекомендацій Міністерства освіти і науки України щодо вивчення предметів природничо-математичного циклу в 2021-2022 навчальному році, виконання державних програм викладання предметів природничо-математичного циклу, створення належних сучасних умов для навчання і виховання здобувачів освіти, підвищення професійної майстерності педагогічних працівників, ефективне використання інтелектуального потенціалу учасників навчально-виховного процесу.
Щоб знайти своє місце у житті, бути успішним, активно засвоювати життєві і соціальні ролі, сучасний випускник має володіти такими якостями та вміннями: бути гнучким і мобільним, швидко адаптуватися до змінення життєвих ситуацій, використовувати знання для розв'язання життєвих проблем, планувати стратегію власного життя; бути комунікабельним. Тому важливою і актуальною проблемою сучасної школи має бути формування в учнів життєвих або ключових компетентностей.
У 2021 – 2022 навчальному році вчителі Кошелівської ЗОШ І-ІІІ ступенів продовжили роботу над проблемною темою : «Реалізація основних напрямків оновлення освітніх процесів з урахуванням вимог сучасної школи », а методична робота шкільного методичного об’єднання природничо-математичного циклу була спрямована на опрацювання теми: «Впровадження сучасних новітніх технологій – шлях до формування творчої особистості вчителя та учня».
Мета діяльності МО: спрямувати діяльність МО на досягнення якісно нового рівня у вивченні предметів природничо-математичного циклу.
До складу МО входить 4 вчителі: біології, хімії та географії – Бітнер Г.В., фізики та математики – Ганієва І.П., математики та інформатики – Заблоцька І.О., основ здоров’я – Гомонюк С.М.
Бітнер Г.В. - вчитель вищої категорії із багаторічним стажем, працює над проблемною темою «Формування здоров’язбережувальної компетентності на уроках хімії та біології». Вчителька працює творчо. На уроках використовує різні інтерактивні форми та методи навчання, розвиває творчі здібності обдарованих дітей. Її учні є переможцями як районних так і обласних конкурсів.
Ганієва І.П.- вчитель вищої категорії, очолює районне МО вчителів фізики, є членом творчої групи вчителів фізики району. Вчителька працює над проблемною темою « Інноваційні підходи до організації самостійної роботи учнів з фізики». На уроках використовує різні інтерактивні форми та методи навчання, розвиває інтерес до вивчення предмету.
Заблоцька І.О.- вчитель математики та інформатики, голова МО вчителів природничо-математичного циклу. Працює над проблемною темою «Розвиток пізнавального інтересу, логічного та творчого мислення на уроках математики» . В своїй роботі використовує різні форми і методи навчання, багато роздаткового матеріалу. Розвиває творчі здібності учнів та інтерес до вивчення предмету.
Гомонюк С..М. – вчитель основ здоров’я та інформатики. Працює над темою «Формування культури здоров’я школярів на уроках основ здоров’я». На своїх уроках вдало використовує презентації, ігрові моменти, розвиває творчі здібності учнів.
МО вчителів природничо-математичного циклу протягом року працювали над поставленими завданнями:
-
Виховувати потребу у вивченні математики , фізики, географії, інформатики та біології.
-
Виробити у школярів навики логічно мислити у різних життєвих ситуаціях.
-
Сприяти формуванню пізнавальної і творчої самостійності учнів,
як запорука становлення активної , різнобічно розвиненої особистості.
-
Вчити учнів самостійно працювати з книгою та довідковою літературою.
-
Практикувати диференційовані форми домашніх завдань.
-
Удосконалювати і широко використовувати форми нестандартних уроків.
-
Розробити систему повторення вивченого матеріалу і форми фронтальної перевірки.
-
Продовжити широко використовувати в роботі рівневі тести та диференційовані завдання.
-
Активізувати діяльність зі збагачення змісту, форм і методів позакласної роботи з учнями, спрямованої на розвиток і активізацію пізнавального інтересу школярів.
-
Розвивати співпрацю вчителів, учнів та батьків.
На початку 2021-2022 н. р. було сплановано роботу МО вчителів природничо-математичного циклу, де передбачено орієнтацію на інноваційні технології, інтерактивні методи підготовки та проведення уроків і позакласних заходів.
У 2021-2022р. було проведено 4 планових засідання МО за тематикою, запланованою та затвердженою на початку року. Члени МО готували та виступали на засіданнях з доповідями за такими темами:
-
Інноваційні технології навчання у сучасній школі (Заблоцька І.О.) ;
-
Співвідношення між ключовими і предметними компетентностями, що реалізуються в шкільному курсі фізики (Ганієва І.П.)
-
Реалізація діяльнісного підходу до навчання хімії через використання дистанційних технологій (Бітнер Г.В.);
-
Використання хмарних технологій в роботі вчителя (Гомонюк С.М.);
-
Особливості методики уроків із застосуванням компетентісного підходу (Заблоцька І.О.) ;
-
Дослідницька та пошукова робота – основа розвитку пізнавальної активності учнів на уроках географії (Бітнер Г.В.).
Сучасному суспільству потрібна творча й активна особистість, здатна проектувати власне майбутнє життя, самостійно мислити, генерувати оригінальні ідеї, приймати сміливі, нестандартні рішення.
Нажаль, психологи констатують, що випускники шкіл, які приходять на виробництво, часом нездатні самостійно розв'язувати проблеми, мислять стандартно, їм бракує творчої уяви, ініціативи, винахідливості. Розв'язання зазначеної проблеми вимагає якісно нового підходу до виховання та навчання молоді — орієнтації навчально−виховного процесу на розвиток творчих здібностей особистості.
Збільшенню ефективності освітнього процесу сприяють не тільки наочні ресурси, які активно використовують в своїй роботі вчителі, але і пізнавальні навчаючі програми, які дозволяють моделювати досліди та експерименти.
Позитивним моментом в роботі вчителів методичного об’єднання є використання в своїй роботі інтерактивних технологій та різних засобів (навчальні посібники для учнів, збірники задач та контрольних запитань, сучасні навчальні дидактичні матеріали, навчально-методичні посібники для самостійної роботи учнів).
У процесі роботи виправдали себе такі форми як:
- моделювання уроків;
- індивідуальна робота із слабо встигаючими та обдарованими учнями;
- корекція знань учнів на основі діагностичної діяльності вчителя;
- розвиток здібностей і природних обдарувань учнів;
- підвищення в учнів мотивації до навчання;
- вирішення педагогічних ситуацій і завдань;
- розробка та обговорення диференційованих завдань;
- розробка складних тем програми;
- ознайомлення вчителів із досягненнями психолого-педагогічної науки, прогресивним педагогічним досвідом;
- огляд новинок педагогічної та методичної літератури тощо.
Головою МО було проведено аналіз якості знань і навичок учнів за І-ІІ семестри навчального 2021-2022 року:
Моніторинг успішності учнів
з предметів природничо-математичного циклу
№
|
Пред мет
|
Класи |
Кількість учнів, що навчаються |
Рівень знань |
|||
Високий |
Достатній |
Середній |
Початковий |
||||
1 |
Мат. |
5, 6, 10, 11 |
45 |
3 |
15 |
27 |
- |
2 |
Алг. |
7, 8, 9
|
29 |
4 |
8 |
16 |
1 |
3 |
Геом. |
7, 8, 9,
|
29 |
3 |
8 |
17 |
1 |
4 |
Інф. |
5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
74 |
20 |
35 |
18 |
1 |
5 |
Фіз. |
7,8,9, 10,11 |
54 |
5 |
21 |
27 |
1 |
6 |
Біол. |
6,7,8,9, 10,11 |
65 |
11 |
16 |
38 |
- |
7 |
Хім. |
7,8,9, 10,11 |
54 |
7 |
12 |
35 |
- |
8 |
Геогр. |
6,7,8,9,10,11 |
65 |
11 |
26 |
28 |
- |
9 |
Осн.зд. |
6,7,8,9 |
49 |
12 |
16 |
21 |
- |
Як видно з таблиці, вчителі предметів природничо-математичного циклу досягли непоганих результатів:
предмет |
Якість,% |
Успішність,% |
математика |
39,6 % |
100% |
алгебра |
41,3% |
96,6% |
геометрія |
37,8% |
96,6% |
фізика |
49,4% |
98,1% |
біологія |
40,5% |
100% |
хімія |
36,1% |
100% |
географія |
55,5% |
100% |
інформатика |
77% |
98,6% |
основи здоров’я |
57,1% |
100% |
Однак, разом з позитивними наслідками, є ще й значні проблеми. Це низький рівень мотивації, як наслідок, не достатньо висока яксть знань на протязі навчання, недостатнє матеріальне і методичне оснащення кабінетів, емоційне вигорання учителів.
На достатньому рівні проводилася і позакласна робота з предметів. Протягом
року було проведено предметні тижні:
- Тиждень здорового способу життя «Твоє життя в твоїх руках» -
22.11-02.12. 2021;
- Тиждень точних наук «Подорож країною МІФ» – 07.02-11.02. 2022
- Тиждень природничих наук «Ми в природі, природа в нас» -
11.04. – 15. 04. 2022 (відмінений у зв’язку з дистанційним навчанням через військовий стан у країні)
Учні регулярно відвідували і допомагали вчителям у підготовці та проведенні заходів. Під час проходження тижнів було проведено конкурси предметних газет,
малюнків, ребусів, кросвордів, віршів та творів; було проведено круглі столи, ігри, лабіринти та ін.. .
Підсумки тижнів оформлені у звітах та знаходяться у методичному кабінеті.
Вчителі природничо-математичного циклу постійно працювали над підвищенням своєї кваліфікації через самоосвіту, яка спрямована на розширення та поглиблення знань і вмінь, підвищення рівня предметної підготовки, розвиток його творчої особистості, удосконалення своїх значущих якостей, емоційно-волевої сфери, комунікативної компетентності, організаційних здібностей. А тому вчителі активно приймали участь в конференціях, вебінарах, семінарах, круглих столах.
Проте поряд з досягненнями в роботі вчителів природничо-математичного циклу існує і ряд проблем. При викладанні математики і хімії вчителям слід звернути увагу на учнів зі слабкими здібностями. Розробити роздатковий матеріал зі зразками розв’язків типових завдань, тому що не кожен учень швидко засвоює навчальний матеріал і в результаті слабкі учні відстають, а сильні не розвивають свої здібності в повну міру. На уроках фізики та біології лабораторні та практичні роботи виконуються не в повному обсязі, тому що матеріальна база застаріла і вони виконуються підручними матеріалами.
Разом з тим, слід звернути увагу на:
-
систематизацію та поширення власного досвіду роботи шляхом активізації друку у педагогічній пресі та засобах масової інформації;
-
оформлення документації навчальних кабінетів відповідно до Положення;
-
впровадження активних форм навчання з метою поліпшення навчальних досягнень учнів;
-
реалізацію міжпредметних зв’язків;
-
самоосвітню діяльність вчителів.
ЗАВДАННЯ МЕТОДИЧНОГО ОБ’ЄДНАННЯ
на 2022 – 2023 н.р.
У 2022–2023 н.р. члени методичної комісії вчителів природничо-математичного циклу будуть продовжувати працювати над темою « Впровадження сучасних новітніх технологій – шлях до формування творчої особистості вчителя та учня».
Методичне об’єднання в 2022-2023 н.р. вбачає своє завдання в продовженні підвищення наукового та методичного рівнів своїх членів, удосконаленні навчального процесу, як передумови зростання інтересу школярів до навчання, застосування найрізноманітніших методичних прийомів , які відповідають змісту навчального матеріалу і стимулюють пізнавальну діяльність учнів.
Методичне об’єднання працюватиме над розв’язанням цих завдань у світлі проблемної теми: На засіданнях МО будуть обговорюватись найактуальніші проблеми методології, специфіку викладання предметів природничо-математичного циклу.
З метою посилення практичної спрямованості роботи МО на засіданнях відбуватиметься обмін досвідом між учителями, продовжуватиметься взаємовідвідування уроків з подальшим обговоренням.
У полі зору МО буде опрацювання методичних вказівок і рекомендацій МОН України, управління освіти і науки Житомирської облдержадміністрації, обговорення новинок методичної і наукової літератури, інформацію про перспективний педагогічний досвід, упровадження нових педагогічних технологій, апробація нових підручників.
РЕКОМЕНДАЦІЇ:
-
опрацювати матеріали про впровадження компетентнісного підходу у викладанні предметів суспільно-гуманітарного циклу в контексті положень «Нової української школи» згідно з Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти;
-
реалізація компетентнісно орієнтованого підходу до організації навчально-виховного процесу шляхом використання традиційних та інноваційних технологій навчання;
-
Продовжити роботу над моніторингом знань учнів з кожного предмету математично-природничого циклу.
-
Вчителям ґрунтовно систематизувати свій досвід, висвітлювати методичні проблеми на семінарах та пед. читаннях.
-
використовувати педагогічні методи, які сприяють формуванню ключових та предметних компетентностей учнів, передбачених новими Державними станда-ртами;
-
Продовжити роботу над розробкою та підбором дидактичного матеріалу для проведення контрольних та самостійних робіт.
-
Вивчати й використовувати в практиці сучасні досягнення класичної та народної педагогіки та перспективного педагогічного досвіду;
-
Об’єднувати вчителів навколо головної мети: розвитку творчої активності педагога та учнів;
-
Забезпечувати відповідальність кожного за результат своєї праці; прагнення вчителів до саморозвитку, творчості, прояву ініціативи;
-
Створювати умови для самоосвіти вчителів та участі у методичній роботі;
-
Активніше впроваджувати комп’ютерну техніку в процес навчання.
-
Продовжити роботу над програмою «Обдаровані діти».
ІІІ. ТЕМАТИКА ЗАСІДАНЬ МО
ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНОГО ЦИКЛУ
НА 2022-2023 Н.Р.
№ З/П |
ПИТАННЯ ДЛЯ ОБГОВОРЕННЯ |
ХТО ГОТУЄ |
СТРОКИ ПРОВЕДЕННЯ |
|
ЗАСІДАННЯ №1 ТЕМА: Організація роботи МО в 2022-2023н.р. МЕТА: опрацювати необхідні матеріали та документи для ефективної роботи МО |
31.08.2022 |
|||
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ: звіт, інформація |
||||
ОРГАНІЗАЦІЙНІ ПИТАННЯ |
||||
1. |
|
Керівник МО Заблоцька І.О
|
|
|
2. |
Опрацювання нормативних документів: -вивчення програм, змін до діючих програм ( від 03.08.2022 року №698), врахування їх при плануванні уроків; - критерії для підсумкового (тематичного ) оцінювання навчальних досягнень учнів; - методичних рекомендацій щодо викладання предметів у 2022-2023н.р. /фахові журнали, сайт міністерства освіти/ |
Заступник з НВР
Керівник МО Заблоцька І.О
|
|
|
3. |
Розгляд календарного планування вчителів природничо-математичного циклу. |
Заступник з НВР
|
|
|
4. |
Погодження графіку проведення відкритих уроків. |
Вч.предмет. |
|
|
5. |
Підготовка учнів до І та ІІ туру предметних олімпіад. |
Вч.предмет. |
|
|
МЕТОДИЧНІ ПИТАННЯ |
||||
1. |
Впровадження методичних розробок щодо соціалізації учнів у викладанні навчальних предметів в освітньому процесі нової української школи. |
Члени МО
|
|
|
|
Адаптація учнів 5-х класів до навчання в школі. Особливості викладання навчальних предметів в 5 класі НУШ |
Заступник з НВР Керівник МО Заблоцька І.О |
|
|
2. |
Державний стандарт базової середньої освіти: ключові акценти впровадження. |
Заступник з НВР |
вересень жовтень |
|
|
||||
|
||||
№ З/П |
ПИТАННЯ ДЛЯ ОБГОВОРЕННЯ |
ХТО ГОТУЄ |
СТРОКИ ПРОВЕДЕННЯ |
|
ЗАСІДАННЯ № 2 ТЕМА: Нова Українська школа: від теорії до практики МЕТА: удосконалення педагогічної майстерності вчителів для подальшого впровадження в практику роботи |
23.11.2022 |
|||
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ: методичний діалог |
||||
ОРГАНІЗАЦІЙНІ ПИТАННЯ |
||||
1. |
Педагогічна адаптація учнів 5 класу до навчання в основній школі; основні форми спілкування та шляхи їх розвитку. |
Заступник з НВР Красевич І.Г. |
|
|
2. |
Підготовка до контрольного зрізу знань та моніторингового аналізу успішності учнів. |
Директор Буряченко В.В.
|
|
|
3. |
Співпраця учасників освітнього процесу під час дистанційного навчання |
Члени МО |
|
|
4. |
Підготовка до уроку основ здоров’я у 9 класі та математики в 6 класі |
Гомонюк С.М. |
|
|
МЕТОДИЧНІ ПИТАННЯ |
||||
1. |
МЕТОДИЧНА ПАНОРАМА «Учитель нової української школи. Оцінювання в новій українській школі – ресурс для розвитку» |
Керівник МО Заблоцька І.О. |
|
|
2. |
ЕНЦИКЛОПЕДІЯ ВЧИТЕЛЯ «Педагогіка партнерства як основа успішної взаємодії з батьками здобувачів освіти» |
Гомонюк С.М. |
|
|
3. |
МЕТОДИЧНА МАЙСТЕРНЯ «Наскрізне виховання цінностей та якостей особистості в освітньому процесі» |
Ганієва І.П. |
|
|
4. |
МЕТОДИЧНИЙ АНОНС – огляд новинок методичної літератури. |
ЗаблоцькаІ.О. |
|
|
ПРАКТИЧНІ ПИТАННЯ |
||||
1. |
ПАЛІТРА ДОСВІДУ - «Проектуємо урок разом» (обговорення уроків математики та основ здоров’я) |
Члени МО |
|
|
2. |
Опрацювати інформацію про оцінювання та оформлення свідоцтва навчальних досягнень, розробити власні критерії оцінювання |
Члени МО |
|
|
|||||
№ З/П |
ПИТАННЯ ДЛЯ ОБГОВОРЕННЯ |
ХТО ГОТУЄ |
СТРОКИ ПРОВЕДЕННЯ |
||
ЗАСІДАННЯ № 3 ТЕМА: Впровадження STEM-освіти в навчальний процес. МЕТА: розширення знань вчителів про особливості STEM-освіти НУШ, впровадження STEM-технологій на уроках природничо- математичного циклу |
22.02.2023 |
||||
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ: круглий стіл |
|||||
ОРГАНІЗАЦІЙНІ ПИТАННЯ |
|||||
1. |
Аналіз підсумків шкільних та районних предметних олімпіад. |
Керівник МО Заблоцька І.О. |
|
||
2. |
Аналіз контрольних робіт за І семестр. |
Заступник з НВР |
|
||
3. |
Підготовка до уроку біології -10кл. |
Бітнер Г.В. |
|
||
МЕТОДИЧНІ ПИТАННЯ |
|||||
1. |
ПРОФЕСІЙНА МАЙСТЕРНІСТЬ «STEM-освіта НУШ: особливості навчання у ХХІ столітті. Педагогічна майстерність вчителя як умова впровадження STEM-освіти» |
Керівник МО Заблоцька І.О |
|
||
2. |
ПАЛІТРА ДОСВІДУ «STEM-орієнтований підхід як основа розвитку здоров’язбережувальної компетентності» |
Гомонюк С.М. |
|
||
3. |
«STEM-активності на уроках хімії та біології: методологічний аспект» |
Бітнер Г.В. |
|
||
|
КРУГЛИЙ СТІЛ «STEM-освіта як інноваційний напрямок розвитку науково-технічної творчості» |
Ганієва І.П. |
|
||
4. |
ЕКСПРЕС-ІНФОРМАЦІЯ– огляд новинок методичної літератури. |
Члени МО |
|
||
ПРАКТИЧНІ ПИТАННЯ |
|||||
1. |
ПЕДАГОГІЧНА КАРУСЕЛЬ /короткі повідомлення про нові форми роботи/ «Яким я бачу сучасний урок?» (обговорення уроку біології) |
Члени МО |
|
||
2. |
Проведення тижня здорового способу життя «Твоє життя в твоїх руках» |
Гомонюк С.М. |
22.11-02.12 |
||
3. |
Проведення тижня точних наук «Подорож країною МІФ» |
Ганієва І.П. Заблоцька І.О. |
07-11.02. |
||
|
|||||
№ З/П |
ПИТАННЯ ДЛЯ ОБГОВОРЕННЯ |
ХТО ГОТУЄ |
СТРОКИ ПРОВЕДЕННЯ |
||
ЗАСІДАННЯ № 4 ТЕМА: Креативний вчитель – запорука успішного навчання. МЕТА: створення умов (практичні прийоми, лайфа ки, фішки) для покращення якості навчання. |
26.04.2023 |
||||
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ: семінар-практикум |
|||||
ОРГАНІЗАЦІЙНІ ПИТАННЯ |
|||||
1. |
Підготовка до ЗНО та проведення ДПА з предметів природничо- математичного циклу. |
Вч. предмет. |
|
||
2. |
Організація системного повторення. Аналіз виконання програм. |
Заступник з НВР |
|
||
3. |
Підготовка до уроку фізики у 9кл. |
Ганієва І.П. |
|
||
4. |
Рекомендації та побажання щодо роботи МО та планування роботи на 2023-2024навч.рік. |
Члени МО |
|
||
МЕТОДИЧНІ ПИТАННЯ |
|||||
1. |
ЕНЦИКЛОПЕДІЯ ВЧИТЕЛЯ
|
Гомонюк С.М. |
|
||
2. |
Проєктне навчання в умовах дистанційки: можливості, інструменти ідеї. |
Ганієва І.П. |
|
||
3. |
КРУГЛИЙ СТІЛ «ТОП-7 нестандартних способів перевірки знань учнів» |
Заблоцька І.О. |
|
||
4. |
МЕТОДИЧНИЙ БАНК – огляд новинок методичної преси. |
Члени МО |
|
||
ПРАКТИЧНІ ПИТАННЯ |
|||||
1. |
Відвідати урок фізики у 9кл. |
Члени МО |
|
||
2. |
Проведення тижня природничих наук «Ми в природі, природа в нас» |
Бітнер Г.В. |
11-15.04 |
||
3. |
ЯРМАРОК ПЕДАГОГІЧНИХ ІДЕЙ «Прийоми роботи учнів з комп’ютером» (обговорення уроку фізики) |
Члени МО |
|
||
4. |
Робота над модельними програмами 6 клас НУШ. Складання своєї програми. |
Члени МО |
|
||
5. |
Випуск методичного бюлетеня. |
Заблоцька І.О. |
березень квітень |
.