Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами
ПОЛОЖЕННЯ
про команду психолого-педагогічного супроводу дітей
з особливими освітніми потребами в Кошелівському ліцеї
І. Загальні положення
-
Положення про команду психолого-педагогічного супроводу (далі - Команда супроводу) дітей з особливими освітніми потребами (далі – дітей з ООП) в закладі освіти визначає порядок надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з ООП, які здобувають освіту в умовах інклюзивного навчання в Кошелівському ліцеї.
-
Психолого-педагогічний супровід - це комплексна система заходів з організації освітнього процесу та розвитку дитини, передбачена індивідуальною програмою розвитку.
Психолого-педагогічний супровід включає в себе надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг.
Психолого-педагогічні послуги - це комплексна система заходів з організації освітнього процесу та розвитку особи з особливими освітніми потребами, що передбачені індивідуальною програмою розвитку та надаються педагогічними працівниками закладу освіти.
Корекційно-розвиткові послуги - це комплексна система заходів супроводження особи з особливими освітніми потребами у процесі навчання, що спрямовані на корекцію порушень шляхом розвитку особистості, її пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери та мовлення.
-
Команда супроводу дітей з ООП створюється наказом директора школи..
-
Команда супроводу дітей з ООП співпрацює з інклюзивно-ресурсним центром, що здійснює методичне забезпечення її діяльності в межах адміністративно-територіальної одиниці.
II. Склад учасників Команди супроводу
-
Склад учасників Команди супроводу залежить від індивідуальних потреб дитини з певним видом порушення розвитку (психічного, фізичного, інтелектуального, сенсорного порушення).
-
До складу Команди супроводу дітей з ООП входять:
постійні учасники:
-
заступник директора з навчально-виховної роботи;
-
вчитель початкових класів, класний керівник, вихователь ГПД, вчителі-предметники, асистент вчителя; асистент дитини;
-
практичний психолог; соціальний педагог;
-
батьки або законні представники дитини з ООП;
-
медичний працівник закладу;
залучені фахівці : працівники ІРЦ, спеціалісти служби соціального захисту населення, спеціалісти служб у справах дітей тощо.
-
Склад Команди супроводу дітей з ООП затверджується наказом директора школи.
ІIІ. Завдання Команди супроводу
-
Команда супроводу вирішує наступні завдання:
розробка індивідуальної програми розвитку (далі - ІПР) для кожної дитини з ООП, моніторинг її виконання з метою коригування та визначення динаміки розвитку дитини;
- визначення напрямів психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, що можуть бути надані в межах закладу освіти на підставі висновку інклюзивно-ресурсного центру та надання цих послуг;
- надання методичної підтримки педагогічним працівникам закладу освіти з організації інклюзивного навчання;
- моніторинг створення належних умов для інтеграції дітей з ООП в освітнє середовище;
- консультативна робота з батьками або законними представниками (далі - батьки) дітей з ООП щодо особливостей їх навчання та виховання;
- проведення інформаційно-просвітницької роботи у закладі освіти серед педагогічних працівників, батьків і дітей з метою недопущення дискримінації та порушення прав дитини, формування дружнього та неупередженого ставлення до дітей з ООП;
- захист прав осіб з особливими освітніми потребами у випадку виявлення психотравмуючих обставин та/або ризику для життя і здоров’я дитини.
IV. Принципи діяльності Команди супроводу:
1. Визначальними принципами діяльності Команди супроводу є :
- повага до особистості та опора на позитивні якості дитини з особливими освітніми потребами;
- всебічне вивчення особистості дитини, організація ефективної допомоги і психолого-педагогічої підтримки, відстеження динаміки її розвитку з метою успішного навчання і подальшої соціальної адаптації;
- командний підхід - усі члени команди супроводу беруть участь у оцінці можливостей і потреб дитини та приймають колективне рішення про цілі, завдання, зміст навчання, застосування адаптацій, модифікацій навчального матеріалу та додаткових засобів підтримки;
- активна співпраця з батьками дитини з ООП, залучення їх до участі в супроводі дитини в освітньому процесі та розробці ІПР;
- конфіденційність та дотримання етичних принципів учасниками Команди супроводу.
V. Організація роботи Команди супроводу
-
Загальне керівництво Командою супроводу дітей з ООП покладається на заступника директора з навчально-виховної роботи, яка несе відповідальність за виконання покладених на Команду завдань та розподіл обов’язків між його учасниками згідно з додатком 1.
-
Команда супроводу діє на основі річного плану роботи, затвердженого заступником директора з навчально-виховної роботи і погодженого з директором закладу освіти.
-
Робота Команди супроводу здійснюється в межах основного робочого часу працівників.
-
Однією з організаційних форм діяльності Команди супроводу є засідання її учасників, яке проводиться щоквартально відповідно до затвердженого плану. За потреби скликаються позачергові засідання.
-
На засіданнях Команди супроводу обговорюються особливості розвитку та навчально-пізнавальної діяльності дитини з ООП з метою визначення ступеня психолого-педагогічної підтримки, складання (коригування) ІПР, визначення прогресу розвитку дитини.
-
Головою засідання Команди супроводу є керівник закладу освіти або уповноважена ним особа із складу постійних учасників.
-
Рішення засідання Команди супроводу приймаються за результатами колегіального обговорення інформації кожного її учасника відкритим голосуванням (за умови присутності на засіданні не менше 2/3 від загального складу).
-
Рішення засідання Команди супроводу оформляються у протоколі засідання, який веде відповідальний секретар і підписується головою, відповідальним секретарем та всіма учасниками засідання.
-
Відповідальний секретар призначається із числа складу постійних учасників Команди супроводу.
-
Команда супроводу веде наступну документацію: річний план роботи Команди супроводу, протоколи засідань Команди супроводу, звіт про результати виконання ІПР дитини з ООП.
VI. Основні функції учасників команди супроводу
Адміністрація закладу освіти (директор або заступник директора з навчально-виховної роботи):
- формування Команди супроводу;
- призначення відповідальної особи щодо координації розроблення ІПР;
- організація роботи команди супроводу;
- контроль за виконанням висновку ІРЦ;
- залучення фахівців (в тому числі працівників ІРЦ) для надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з ООП;
- контроль за виконанням завдань учасниками Команди супроводу своїх функцій;
- розроблення спільно з іншими учасниками команди супроводу індивідуального навчального плану дитини з ООП;
- залучення батьків дитини до розроблення і погодження ІПР;
- оцінка діяльності педагогічних працівників, залучених до реалізації ІПР;
- монвторинг виконання ІПР.
Практичний психолог:
- вивчення та моніторинг психічного розвитку дитини з ООП;
- психологічний супровід дитини з ООП;
- надання корекційно-розвиткових послуг дитині з ООП згідно з ІПР;
-проведення корекційно-розвиткових занять практичним психологом здійснюється відповідно до діючого законодавства;
_ надання рекомендацій та консультацій педагогічним працівникам закладу освіти у роботі з дитиною з ООП;
- консультативна робота з батьками дитини з ООП;
- просвітницька робота щодо формування психологічної готовності в учасників освітнього процессу до взаємодії в інклюзивному середовищі.
Соціальний педагог:
- соціально-педагогічний патронаж дитини з ООП та її батьків;
- виявлення соціальних проблем, які потребують негайного вирішення, при потребі, направлення до відповідних фахівців з метою надання допомоги;
- вивчення соціальних умов розвитку дитини з ООП;
- соціалізація дитини з ООП, адаптація її в новому колективі;
- інформування дитини з ООП та її батьків про мережу закладів позашкільної освіти, залучення дитини до участі в гуртках з урахуванням її можливостей;
- надання рекомендацій учасникам освітнього процессу щодо шляхів ефективної інтеграції дитини з ООП в коллектив однолітків, формування позитивного мікроклімату в дитячому колективі, подолання особистісних, міжособистісних конфліктів;
- захист прав дитини з ООП, за відповідним дорученням представлення її інтересів у відповідних органах та службах.
Вчитель початкових класів, класний керівник, вчителі-предметники:
- забезпечення освітнього процессу дитини з ООП з урахуванням особливостей її розвитку та ІПР;
- підготовка інформації для учасників засідання Команди супроводу про особливості навчально-пізнавальної діяльності дитини з ООП, її сильні сторонни та потреби, результати виконання дитиною навчальної програми;
- участь у підготовці індивідуального навчального плану дитини з ООП;
- розробка індивідуальної навчальної програми в закладі освіти;
- визначення спільно з іншими педагогчними працівниками рівня досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених ІПР;
- створення належного мікроклімату в колективі;
- надання інформації батькам про стан засвоєння навчальної програми дитиною з ООП.
Ассистент вчителя:
- спостереження за дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів та потреб;
- участь в організації освтнього процессу дитини з ООП;
- участь у розробці ІПР;
- участь у підготовці індивідуального навчального плану та індивідуальної навчальної програми;
- адаптація навчального середовища, навчальних матеріалів відповідно до потенційних можливостей та з урахуванням індивідуальних можливостей розвитку дитини з ООП;
- оцінка спільно з учителем рівня досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених ІПР;
- підготовка інформації для учасників засідання Команди супроводу за результатами спостереження за дитиною щодо її індивідуальних особливостей, інтересів і потреб;
- надання інформації батькам, педагогічним працівникам щодо особливостей розвитку дитини з ООП.
Батьки дитини:
- доведення інформації про дитину (стиль, спосіб навчання, успіхи, труднощі у виконанні домашніх завдань);
- прийняття участі у команді супроводу, в тому числі, залучення до складання ІПР;
- створення умов для навчання, виховання та розвитку дитини.
Медичний працівник закладу освіти:
- інформування учасників Команди супроводу про стан здоров’я дитини та її психофізичні особливості;
- за необхідностю, здійснює збір додаткової інформації від батьків, закладу охорони здоров’я щодо стану здоров’я дитини.
VIІ. Організація надання психолого-педагогічних
та корекційно-розвиткових послуг дитині
з особливими освітніми потребами
-
На підставі висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини Команда супроводу складає індивідуальну програму розвитку дитини впродовж 2-х тижнів з моменту зарахування дитини до закладу освіти. ІПР погоджується з батьками та вноситься на розгляд педагогічної ради та затвердження керівником закладу освіти.
-
Команда супроводу проводить моніторинг стану виконання ІПР не рідше, ніж двічі на рік (у разі потреби частіше) з метою її коригування та визначення прогресу розвитку дитини.
-
За результатами моніторингу Команда супроводу, в разі потреби, направляє дитину з ООП на повторну комплексну оцінку до інклюзивно-ресурсного центру.
-
Команда супроводу розробляє індивідуальний навчальний план та/(або) індивідуальну навчальну програму відповідно до особливостей інтелектуального розвитку дитини з ООП.
-
В кінці кожної чверті проводиться аналіз ефективності засвоєння навчального матеріалу дитиною та, у разі необхідності, коригування індивідуальної навчальної програми.
-
Команда супроводу визначає способи адаптації (у разі необхідності модифікації) навчальних матеріалів відповідно до потенційних можливостей та з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної діяльності дитини з ООП.
-
Надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг здійснюється шляхом проведення індивідуальних і групових занять.
-
Команда супроводу формує та узгоджує з батьками розклад корекційно-розвиткових занять дитини з ООП.
-
Корекційно-розвиткові заняття проводяться педагогічними працівниками закладу чи залученими фахівцями (в тому числі фахівцями ІРЦ) в залежності від кадрового потенціалу закладу та наявного контингенту дітей з ООП.